Are you looking for something??

8.5.13

other | krantenartikel in het AD

En hup, wéér een boek!
Manon Boot (15) brengt tweede roman uit.
Eigenlijk was Manon Boot (15) niet van plan na Lotgenoten een vervolgboek te schrijven. Op aandringen van familie, vrienden en klasgenoten ging de tienerschrijfster alsnog overstag. Haar tweede boek Bondgenoten ligt nu in de winkel.
Van kleins af aan zitten er verhalen in Manons hoofd. Grote, kleine, lange en korte. 'De vorm of het onderwerp maakt me niet uit,' zegt ze. 'Als ik maar verhalen kan bedenken. Mijn hoofd zit er vol mee.'
Lotgenoten speelt zich af in het jaar 2108 en volgt het leven van Alice, die na een bombardement in Maryland een bloederige overlevingsstrijd aflegt. 'Dat verhaal had een open einde en toen ik besloten had een vervolgboek te maken heb ik de verhaallijnen verder opgepakt. Het vervolgverhaal had ik niet in mijn hoofd zitten, daar is het al te vol voor. Ik ben gewoon gaan zitten achter mijn computer en ben gaan tikken. Honderd pagina's later was Bondgenoten geschreven.'

Bloederigs
Een brainstormsessie met vriendinnen leverde haar de titel voor het eerste boek op. De tweede titel moest volgens haar daar goed op aansluiten. Vandaar dat Bondgenoten nu op de kaft prijkt. Manon: 'Nu heb ik wel gekozen voor een gesloten einde. Ik ben toe aan iets nieuws, iets minder bloederigs.'
Een heftig boek met bloederige scènes, niet direct een genre waar je bij Manon direct aan denkt. 'Ze verwachten bij mij waarschijnlijk zachtere onderwerpen, gee Twilight-achtige verhalen. Omdat ik er met mijn blonde haar wat lief uitzie. Maar ik lees zelf veel 'young adult fantasy'-boeken en thrillers, vandaar dat dat soort verhalen in mij opkomen, denk ik.'
In tegenstelling tot haar eerste boek, was Manon bij het opsturen van Bondgenoten wel nerveus. 'Als je voor de eerste keer een manuscript instuurt zijn er geen verwachtingen. Dan komen er van alle kanten positieve reacties op dat boek en wil je met je tweede boek die verwachting natuurlijk overtreffen. Of minimaal gelijkwaardig houden. De mensen hebben een bepaalde verwachting van je. En daar wil je dan wel aan voldoen.'
'De droom om als fulltime autuer mijn brood te verdienen heb ik op een laag pitje gezet,' gaat Manon verder. 'Het is moeilijk in de wereld jezelf te onderscheiden en ik weet niet of ik dat kan.

Bundelen
Wel zou ik het leuk vinden naast mijn toekomstige baan te blijven schrijven. Want dat zal nooit helemaal uit mij verdwijnen. Waar mijn volgende boek over gaat durf ik niet te zeggen, ik heb ook een stapel korte verhalen geschreven. Misschien dat ik die nog wel kan bundelen.

Bondgenoten, uitgeverij Boekscout YO
ISBN 9789462068179

Liefs, Manon

PS. Ik wil graag een "featured"-page maken. Ik weet dat ik toevallig zondag op de blog van Lonneke en Mariska ben verschenen (klik hier voor de post!). Dank daarvoor meiden, vond het een erg leuk artikel!! Dus, weet je dat ik op jouw blog heb gestaan met een interview of iets anders (bijvoorbeeld "favoriete blogs" of iets dergelijks), laat het me even weten! Ik heb er al een aantal!

8 opmerkingen:

  1. Wat gaaf dat je in de krant kwam met je boek! Leuk :)
    Liefs, Anne

    www.fashionanna.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf artikel zeg, mooi geschreven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw! Supergaaaff! Dat wil ik ook wel ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo super gaaf zeg, leuk dat je in de krant staat!

    liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt super tof! Ben wel jaloers op je, Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gaaf! En nu al twee boeken, echt heel leuk! Mag je trots op zijn :)
    X

    www.fashion-attacks.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH HOE TOF !?
    en JA ik ben stiekem HEEL ERG jaloers ....

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog hebt gezocht en bedankt voor je reactie! You made my day! xx